در جهان امروز گیمینگ به فعالیتی تبدیل شده که در میان قشر جوان جامعه از محبوبیت بالایی برخوردار است. البته برخلاف تصور افراد باید گفت که گیمینگ در دنیای امروز تنها یک سرگرمی نیست، بلکه بسیاری از افراد از این طریق کسب درآمد می‌کنند. در اتاق گیمینگ از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که یکی از تجهیزات مهم، نورپردازی است. نورپردازی اتاق گیمینگ برای گیمرها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نور بر تمرکز گیمرها تأثیر می‌گذارد.

برای ایجاد یک نورپردازی مناسب در اتاق گیمینگ به لوازم و وسایل خاصی احتیاج نیست؛ بنابراین با استفاده از پنل‎ روشنایی، لامپ‌های ال‌ ای دی نواری، کلیدهایی برای قطع و وصل کردن لامپ‎‌ها، پنل روشنایی هوشمند و… استفاده کرد. علاوه بر تجهیزات سلیقه، طراح هم شرط است؛ چرا که یک انتخاب هوشمندانه تجهیزات و نحوه نور پردازی بسیار مهم است.

تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ

نیازی به انتخاب تجهیزات میلیونی نیست، با شناخت سلیقه خودتان و طراحی نورپردازی مناسب، می‎‌توانید که یک اتاق منحصر به فرد را نور پردازی کنید. برای خرید و تهیه تجهیزات و لوازم نور پردازی بایستی کیفیت را اولویت خود قرار دهید و قیمت تجهیزات را اولویت خود قرار ندهید؛ البته توصیه می‎کنیم که برای نور پردازی اتاق گیمینگ حتما از پنل روشنایی LED استفاده کنید، لذا علاوه بر زیبایی که به نورپردازی اتاق گیمینگ می‎‌دهد، بسیار کم مصرف هستند. لوازم و تجهیزاتی که برای نور پردازی اتاق گیمینگ استفاده می‎‌شود بایستی لوازم بی‎‌خطری باشند.

 

تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ

قبل از هر چیزی بایستی اشاره کنیم که برای ایجاد نورپردازی مناسب نیازی نیست که وسایل و لوازم خاص را تهیه کنید. انتخاب تجهیزات با کیفیت در نورپردازی اتاق گیمینگ پارامتری بسیار مهم و موثر است؛ برای انتخاب این نورپردازی بایستی که حساسیت و ظرافت بالایی را صرف کنید و اساساً از انواع لامپ‌های کوچک با کیفیت و ولتاژ پایین استفاده کنید تا طراحی و جذاب داشته باشید.

سعی کنید لوازم و تجهیزاتی که خریداری می‌‎کند دارای رنگ نوری مناسبی باشند؛ مثلاً رنگ قرمز یک رنگ گرم است، به دلیل این که رنگی پر انرژی و گرم است؛ روحیه و هیجان را در گیمر چند برابر می‎‌کند و در عین حال فضای بسیار جذابی را به نمایش می‎‌گذارد. البته سعی کنید که رنگ دکوراسیون اتاق گیمینگ با رنگ نور استفاده شده یکی باشد که بسیار جذاب‎تر است.

در حالت کلی یک نورپردازی برای یک نورپردازی مناسب نیازی نیست که هزینه‎‌های هنگفت و لوازم بی‎‌نظیر و منحصر به فردی را خریداری کنید، لذا اگر کمی خلاقیت به خرج دهید قطعاً یک اتاق گیمینگ با نورپردازی بسیار عالی و مناسب طراحی می‌کنید. لوازم و تجهیزات زیادی برای نورپردازی اتاق گیمینگ وجود دارد که از جمله آن‎ها می‎‌توان به نوارهای led، پنل‎‌های نورپردازی رومیزی هوشمند، گیت‌های توسعه سخت افزاری اشاره کرد.

بررسی انواع وسایل نورپردازی اتاق گیمینگ

تجهیزا مختلف و متنوعی برای نور پردازی اتاق گیمینگ وجود دارد که با توجه به نیاز و سلیقه خود می‌توانید آن‎ها را تهیه و خریداری کنید. در ادامه برای شناخت این تجهیزات آن‎ها را  بررسی می‌کنیم. از جمله لوازم نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پنل روشنایی گیمینگ

اغلب پنل‌های روشنایی گیمینگ از لامپ‌های ال‌ای دی نواری که به یو اس بی‌مجهز هستند، تشکیل شده‌اند. این پنل‌های ال‌ای دی دارای رنگ‌های متنوع، انعطاف‌پذیری بالا و کم‌خطر برای نصب بر روی سطوح هموار و مسطح هستند. می‌توان مانیتور، تلویزیون، میز، لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، کنسول بازی، دیوارها را مطابق با سلیقه خود خریداری کرده و در اتاق طراحی کرد. پنل‌های روشنایی گیمینگ یا چراغ‌های بازی را می‌توان با کمک این کنترل خطی به‌راحتی با تغییر زاویه و چرخش به حالت دلخواه درآورد. خیره شدن به صفحه مانیتور در تاریکی باعث آسیب‌دیدگی به چشم‌ها می‌گردد.

انواع وسایل نورپردازی اتاق گیمینگ

نورپردازی اتاق گیمینگ با استفاده از پنل‌های روشنایی، اختلاف نور مانیتور و محیط را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه بازتاب نور به چشم‌ها کمتر و تصویر مانیتور واضح‌تر خواهد شد. همچنین باید گفت پنل روشنایی گیمینگ به علت تنوع در نورپردازی رنگ‌ها سبب آرامش و تمرکز حواس گیمر می‌شود و بر نحو بازی آن‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. نوع دیگر پنل‌های روشنایی گیمینگ، نوع رومیزی آن است. پنل‌های رومیزی گیمینگ جلوه و زیبایی میز را چند برابر خواهند کرد. این پنل‌ها برای گیم‌های که با کیبورد انجام می‌شوند بسیار مناسب خواهند بود. از پنل‌های رومیزی گیمینگ همچنین به‌عنوان چراغ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پنل روشنایی گیمینگ هوشمند

پنل روشنایی هوشمند، با لامپ LED دارای قابلیت اتصال به اینترنت است. در این پنل نوری، روشن و خاموش کردن، کم و زیاد کردن نوردهی از راه دور امکان‌پذیر است. پنل‌های روشنایی هوشمند بعد از عرضه به بازار فروش به‌عنوان محبوب‌ترین محصولات خانگی هوشمند و اینترنت اشیا مطرح شدند. از دیگر قابلیت‌های این پنل‌ها این است که می‌توان توسط اپلیکیشنی در تلفن همراه یا هاب مرکزی آن‌ها را کنترل نمود. شرکت بین‌المللی نانولیف که از تولیدکنندگان اصلی پنل‌های روشنایی هوشمند است، با طراحی نوعی از پنل‌ها با نورپردازی موزاییکی هوشمند برای دیوار اتاق گیمر تحولی در انواع پنل‌های نوری به وجود آورد. پنل روشنایی هوشمند این امکان را ایجاد می‌کند که بتوان با تنظیمات PC آن‌ها را کنترل نمود. به عبارتی انواع رنگ‌هایی که در پنل‌ها و مانیتور کامپیوتر نشان داده می‌شود همخوانی می‌یابد؛ اما این هماهنگی به طور یک‌طرفه انجام نمی‌پذیرد. پنل‌های هوشمند موزاییکی دارای کنترل لمسی هستند.

فرد با استفاده از کنترل لمسی می‌تواند بازی دلخواه خود را اجرا یا حتی روشن و خاموش کردن کامپیوتر با لمس یک کاشی انجام دهد. نورپردازی پنل روشنایی موزاییکی را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که با رخدادهای داخل بازی واکنش نشان دهد. به طور مثال در هنگام گرفتن امتیاز یا آماده‌شدن برای اجرای حرکتی خاص در گیم، پنل‌ها چشمک‌زن شوند یا در رنگ کاشی‌ها تغییر داده شود. باید گفت که بسیاری از پنل‌های هوشمند امکان تغییر رنگ نورپردازی را دارند و می‌توانند تا ۱۶ میلیون رنگ تولید نمایند. از دیگر قابلیت‌های پنل روشنایی گیمینگ هوشمند می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برخی از انواع پنل‌های هوشمند دارای اسپیکر هستند؛ بنابراین می‌توان در هر جای منزل به موسیقی مورد علاقه خود گوش داد. همچنین می‌توان به‌گونه‌ای آن‌ها را تنظیم کرد که نور با نوع موسیقی تغییر یابد که این نکته برای مهمانی‌ها بسیار کاربردی است.

نوارهای RGB

اساساً نوارهای ار جی بی‌ یا ریسه‌‎های رنگی معمولاً به سیستم‌‎های نورپردازی متصل می‎‌شوند. اساساً این ریسه‎‌ها، رنگ‌‎های مختلفی را از خود ساطع می‎‌کنند که نورپردازی بسیار زیبایی را در محیط ایجاد می‎‌کنند. این نوع نوارهای نورپردازی معمولاً به صورت روکش دار و بدون روکش هستند که معمولا نوع روکش‌دار آن به صورت IP65 است و نوع بدون روکش آن با IP20 است.

پنل روشنایی هوشمند

 

پنل نورپردازی رومیزی هوشمند

این پنل‌ها در رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارند که با استفاده از تکنولوژی‌های به روز دنیا قادر است که موزیک اطرافش را به نورپردازی خیره کننده‎ای تبدیل کند. در حقیقت در اشکال مختلفی وجود دارد، یعنی می‌توانید آن‎ها را در شکل‌های شیمیایی، طر‌ح‌های فانتزی، الگوهای تکنولوژی و… تهیه و خریداری کنید. این پنل‌ها نصب راحتی دارند و به دلیل ظاهر زیبایی که دارند، دکوراسیون منحصر به فردی را ایجاد می‌‎کنند.

کیت توسعه سخت افزاری RGB

در حقیقت از گذشته تا به حال استفاده از RGB برای گیمرها یک لذت بزرگ است، لذا نور پردازی بهتر و بیشتری را برای محیط ایجاد می‎‌کند. با استفاده از این کیت‎‌ها می‎‌توانید که آن‎ را با سایر المان‎‌ها هماهنگ کنید و به اتاق خود جذابیت بالایی بدهید.

سخن نهایی

تشکر از این که تا پایان مقاله «نور پردازی اتاق گیمینگ» با ما همراه بودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای میران لایتینگ کامنت کنید؛ همکاران ما در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید