سرپیچ برای اتصال جریان برق به لامپ استفاده می‌شود و در واقع لامپ‌ها بدون سرپیچ به برق اتصال پیدا نمی‌کنند. عواملی مثل حرارت و گرما ممکن است باعث فرسودگی و خراب شدن این قطعه شود، بنابراین زمانی که سرپیچ لامپ دچار مشکل و یا خرابی شد، به راحتی می‌توان نسبت به تعویض سرپیچ لامپ اقدام کرد. در وسایل روشنایی، سرپیچ‌های با شکل‌های متفاوت به کار می‌رود، ولی نحوه اتصال همه سرپیچ‌ها به سادگی انجام می‌شود و با انواع دیگر فرق چندانی ندارد. در اینجا برای تعویض سرپیچ لامپ سقفی، ابتدا وسایل مورد نیاز از جمله سیم‌چین، فازمتر و پیچ گوشتی را مهیا کنید، سپس به ترتیب مراحل تعویض را انجام دهید:

زمانی که اطمینان پیدا کردید که علت روشن نشدن لامپ از سرپیچ است و به جای دیگر مربوط نیست، جریان برق مدار را با زدن کلید خاموش کنتور، قطع کنید. سپس برای اینکه دستتان به سقف برسد، روی یک نردبان یا چارپایه بایستید و لامپ را جدا کنید و با پیچ گوشتی پیچ‌های متصل به سرپیچ را باز کرده و آن را از سقف جدا کنید.

سرپیچ لامپ

با استفاده از فازمتر، با بررسی سیم، از نبودن برق در آن مطمئن شوید، در صورتی که فازمتر روشن شد یعنی برق دارد که باید کنتور را خاموش کنید.
خلاف جهت عقربه ساعت ترمینال را چرخانده و سیم را جدا کنید، به طور معمول دو سیم آن بیشتر به رنگ سیاه و سفید است. در صورتی که سیم سوخته، با یک سیم چین، حدود دو سانتی‌متر از سیم را لخت کنید و به صورت مجزا پیچ دهید و دوباره برق آن را با فاز متر چک کنید.
برای تعویض سرپیچ لامپ سقفی، سرپیچ جدید را همانند سرپیچ قبلی به سیم وصل کنید، البته دقت کنید، سرپیچ را بیش‌تر از اندازه سفت نبندید، چون ممکن است موجب شکستن سرپیچ شود.

وسایل لازم برای تعویض سرپیچ لامپ سقفی

برای انجام هر کاری بایستی که از وسایل مخصوصی استفاده شود که تعویض سرپیچ لامپ سقفی هم از این قضیه مستثنی نخواهد بود. برای تعویض سرپیچ‌های مختلف در لامپ سقفی به وسایل زیر احتیاج خواهید داشت.

فازمتر

فازمتر از نظر ظاهری بسیار شبیه به پیچ گوشتی است اما برای تشخیص وجود یاعدم وجود ولتاژ الکتریکی یا سیم فاز و نول استفاده می‌شود. با استفاده از فازمتر چک کنید که سیم برق دارد با خیر؟ اگر لامپ فازمتر روشن شود یعنی این که هنوز برق دارد در غیر این صورت جریان برقی در آن وجود ندارد.
پیچ گوشتی دو یا چهار سو: با استفاده از پیچ گوشتی می‌توان که پیچ‌های مختلف را باز و بسته کرد. می‌توان گفت که یکی از متداول‌ترین ابزار آلات موجود در صنعت است. در واقع با استفاده پیچ گوشتی می‌توان که پیچ‌های سرپیچ لامپ را باز کرد.

۵ گام بستن سرپیچ لامپ

سیم چین

با استفاده از سیم چین یا چاقویی که دسته آن پلاستیکی باشد به اندازه یک الی دو سانتی‌متر بایستی که سیم سوخته را لخت کرد.

چهارپایه یا نردبان

فاصله زمین تا سقف بسیار زیاد است بنابراین لازم است که برای نصب سرپیچ از چهارپایه (در صورت نیاز) استفاده کنید.

۵ گام بستن سرپیچ لامپ

پیشنهاد می‌کنیم برای بستن سرپیچ از یک نفر به عنوان دست یار کمک بگیرید و به تنهایی دست به کار نشوید. برای بستن سرپیچ لامپ لازم است که مراحل مختلفی را طی کنید تا مشکلی ایجاد نشود. در ادامه مراحل بستن سرپیچ را به صورت کاملا مختصر و مفید بیان می‌کنیم.

گام اول: عیب‌یابی کردن

اساسا قبل از انجام هر کاری لازم است که مطمئن شوید علت روشن نشدن لامپ، خرابی سرپیچ لامپ است و علت دیگری ندارد. پس از آن لازم است که کلید لامپ را خاموش کنید و پس از آن به سراغ کنتور رفته و آن را در حالت خاموش بگذارید. در صورتی که سرپیچ به سقف وصل است بایستی با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های آن را باز کنید و آن را از سقف جدا کنید. برای این که دستتان به سقف برسد می‌توانید از یک نردبان یا چهار پایه استفاده کنید و به دستیار بگویید که آن را برایتان نگهدارد.

بستن سرپیچ لامپ

گام دوم: مطمئن شوید که برق به لامپ متصل است

اساسا هر سرپیچ به یک نگهدارنده همچون لوستر متصل است که در وهله اول بایستی با فازمتر چک کنید که برق دارد یا خیر؟ می‌توانید نوک فازمتر را به سیم برق بزنید در صورت روشن شدن فازمتر یعنی این که هنوز برق دارد. در صورت برق‌دار بودن می‌توانید که مجددا فیوز کنتور را چک کنید و آن را خاموش کنید. حال دوباره امتحان کنید که جریان برق وجود دارد یا نه.

گام سوم: سیم کشی لامپ

سیم کشی کردن لامپ یک کار راحت و ساده است. این کار به این صورت است که باید سیم را از نگهدارنده جدا کنید که در این صورت دو سیم به رنگ‌های متفاوت می‌بینید. این سیم‌ها معمولا به دو رنگ سیاه سفید هستند و گاهی نیز به رنگ آبی و قرمز و… مشاهده می‌شوند. در صورتی که سیم سوخته باشد باید یک الی دو سانتی‌متر با سیم چین یا چاقویی که دسته پلاستیکی داشته باشد، سیم را لخت کنید.

پس از آن هر کدام باید پیچ داده شوند البته اگر سیم‌ها مدل مفتولی باشند. به صورت همزمان سیم فاز و نول را لمس نکنید چرا که این کار باعث می‌شود که در مدار قرار بگیرد و به شوک الکتریکی دچار نشود.

گام چهارم: تعویض سرپیچ لامپ سقفی

سرپیچ‌ها انواع مختلفی دارند برای مثال سرپیچ گریف دار بایستی که مدل مورد نظرتان را از بازار خریداری کنید و از فروشنده درخواست کنید که آن را تست کند. سرپیچ‌ها در سایزهای مختلفی هم روانه بازار می‌شوند برای مثال سرپیچ مناسب یک لامپ ادیسونی سایز کوچک‌تری دارد. بنابراین سعی کنید که حتما سرپیچ را مطابق سایز لامپ انتخاب کنید. در انتهای سرپیچ دو مکان برای سیم‌های فاز و نول وجود دارد که هر کدام از آن‌ها باید در جای خود با پیچ سفت کننده و پیچ گوشتی سفت و محکم شوند.

تعویض سرپیچ لامپ سقفی

گام پنجم: بستن سرپیچ لامپ

هر لامپی به هر سرپیچی نمی‌خورد اما می‌توانید که با تبدیل سرپیچ لامپ، سرپیچی با مدل و سایزی که می‌خواهید را بسازید. در انت‌ها باید سرپیچ را در محل اتصال قرار دهید و پیچ‌های آن را سفت کنید. پس از اتمام کار از محکم بودن آن در جای خود اطمینان حاصل کنید. در این مرحله از کار باید که به آن لامپی را متصل کنید و پس از اتصال جریان برق کلید لامپ را بزنید و از روشنایی لامپ لذت ببرید.

سخن پایانی

گفتنی است که در فروشگاه اینترنتی میران لایتینگ انواع مختلف سرپیچ‌ها با کیفیت بالایی به فروش می‌رسند که می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسبی تهیه کنید. برای مثال سرپیچ آویز یک نمونه از سرپیچ‌های موجود در این فروشگاه است که قیمت مناسب و عملکرد فوق العاده‌ای هم دارد.

تاریخ انتشار 1401/06/19

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید