نورپردازی حیاط خانه: از راهکارهای مهم زیباسازی نمای بیرون ساختمان، نورپردازی حیاط است. اکثر افراد آشنایی نسبی با نقش و اهمیت نورپردازی در زیبایی فضاها دارند. نور از عوامل مهم دلنشینی و زیبایی یک محیط است. در همین راستا استفاده از ابزار نورپردازی همچون لامپ و عناصر مختلف، در ایجاد یک جلوه درخشان و خاص اهمیت فراوانی دارد. زمانی که یک ویلا خریداری می‌کنید، شاید اولین نکته‌ای که به ذهنتان می‌رسد این است که حیاط ویلا را از فضایی خسته‌کننده و تاریک به یک محیط دلنشین و لذت‌بخش تبدیل کنید.

نورپردازی حیاط خانه

در این حالت دانستن تکنیک‌های جدید نورپردازی حیاط ویلا بسیار مهم و ضروری است. تمام این تکنیک‌ها برای زیباسازی هرچه تمام‌تر حیاط خانه یا ویلا انجام می‌گیرد. تقویت عنصر طراحی دکوراسیون فضای سبز با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین نورپردازی حیاط خانه صورت می‌گیرد. از دیگر مزیت‌های مهم و قابل توجه نورپردازی، پراکندگی نور در محوطه است که موجب می‌شود شما به محیط تسلط داشته و از ورود افراد متفرقه به ساختمان جلوگیری نمایید.

نحوه زیباتر کردن ساختمان با نورپردازی حیاط

برای بررسی و اجرای اصولی تکنیک‌های نورپردازی ویلا و خانه، باید ابتدا به شناخت کافی از منابع روشنایی برسیم. سه منبع روشنایی اصلی برای نورپردازی حیاط وجود دارد.

منبع روشنایی اول لامپ‌ها یا پروژکتورهای کوچکی را شامل می‌شود که با روشن‌کردن تمام محوطه، از ورود سارقین جلوگیری می‌کنند.

نورپردازی باغچه کوچک

منبع دوم روشنایی برای نورپردازی حیاط خانه، نورهایی هستند که نقش هدایت‌کننده ساکنین خانه و مهمانان را دارند. نصب این نورها اغلب در اطراف باغچه، لابه‌لای بوته‌ها، اطراف استخر، نزدیک درب ورودی، نزدیک نرده‌های اطراف محوطه و اطراف راه‌پله‌های درب ورودی صورت می‌گیرد. نصب این نورها بر اساس سبک طراحی فضای سبز است؛ به این معنی که می‌توانند در رنگ‌های مختلف و در فضاهای مختلف نصب شوند تا علاوه بر زیباتر کردن نورپردازی حیاط، نقش راهنما را برای عبور افراد هنگام شب به‌خوبی ایفا کنند.

منبع سوم روشنایی نیز انواع چراغ حیاطی مانند چراغ پارکی هستند که با اهدافی نظیر روشن‌تر کردن بخش‌های تاریک حیاط و برجستگی ویژگی‌های باغ به کار می‌روند. سه منبع معرفی شده با توجه به نوع طراحی خانه و ویلا در نورپردازی حیاط استفاده می‌شوند. برای نورپردازی حیاط خانه انتخاب‌های گوناگونی را پیش رو دارید. اهمیت کاربرد منابع روشنایی گفته شده در نورپردازی واضح است و مسلماً استفاده از این منابع در زیباتر شدن حیاط خانه شما مؤثر است.

نورپردازی حیاط ویلا

نکته مهم در استفاده از این منابع و اجرای تکنیک‌های نورپردازی حیاط خانه این است که باید منابع مطمئن و باکیفیت را به کار برده و با اطلاع از اصول نورپردازی باغ و حیاط، بر اساس طرح و نقشه عمل کنید. به همین منظور می‌توان منابع روشنایی از فروشگاه‌های معتبری همچون فروشگاه میران لایتینگ ارائه‌دهنده محصولات باکیفیت است، تهیه کرد. همچنین مشورت با شرکت‌هایی که در زمینه نورپردازی دارای سابقه اجرایی مناسبی هستند، ضرورت دارد.

نورپردازی حیاط با هدف تأمین امنیت و در مسیرهای عبور

از مهم‌ترین مزایای نورپردازی دیوار حیاط، تأمین امنیت بیشتر برای ساکنین ساختمان است. معمولاً سارقین خانه‌هایی با حیاط تاریک را هدف قرار می‌دهند و با افزایش روشنایی نورپردازی کف حیاط، احتمال ورود سارقین و افراد متفرقه به داخل خانه به حداقل می‌رسد. منابع روشنایی می‌توانند با یک ولتاژ مناسب، نور کل محوطه به‌خصوص نقاط تاریک حیاط را به‌خوبی تأمین کنند.

نورپردازی کف حیاط

قسمت درب ورودی، اطراف دیوارهای پشتی ویلا، نورپردازی برای قسمت پارکینگ، انبار، مسیرهای تردد، لابه‌لای درختان در حیاط ویلا و نصب روشنایی در نزدیکی نرده‌های اطراف خانه، بهترین مکان‌ها برای نورپردازی حیاط خانه با هدف افزایش امنیت ساکنین است. اغلب در بخش‌های ذکر شده، از نورافکن‌هایی با منبع تغذیه با ولتاژ پایین استفاده می‌شوند. نصب این نورافکن‌ها روی سطح بیرونی دیواره ساختمان صورت می‌گیرد. این نورافکن‌ها می‌توانند تا فاصله‌های خیلی دور را روشن کنند. حتی اگر شما خارج از خانه یا ویلا باشید، نورافکن‌ها از فاصله خیلی دور مشخص هستند و نشان می‌دهند که ساکنین در خانه هستند.

نورپردازی دیوار حیاط

از زیباترین قسمت‌ها برای اجرای مطلوب نورپردازی حیاط، مسیرهای عبور هستند. معمولاً قسمت‌هایی در حیاط ویلاها به کاشت چمن‌ها و گیاهان اختصاص داده شده. سنگ‌فرش‌هایی به‌منظور عبور از لابه‌لای این قسمت‌ها طراحی می‌شود. از بهترین مکان‌های نصب سیستم روشنایی، اطراف مسیرهای عبور و میان محوطه فضای سبز است. برجسته‌کردن این قسمت‌ها با لامپ روشنایی، یک تزیین حرفه‌ای برای مسیرهای پیاده‌روی است. انتخاب‌های متنوعی برای مدل لامپ به‌منظور نصب دو سوی راهروی اصلی منتهی به ورودی ویلا، پیش روی شما قرار دارد. همچنین اطراف استخر یا باغچه‌های کوچک میان چمن‌ها گزینه‌های مناسبی برای نصب این لامپ‌ها هستند.

چراغ حیاطی

نورپردازی حیاط در محوطه خاص

هدف از نورپردازی در محوطه‌های خاصی مانند نورپردازی باغچه کوچک ویلا، دلنشین‌تر و لذت‌بخش‌تر شدن فضا است. اثرات نورپردازی محوطه‌های خاص هنگام شب، بیشتر و نمایان‌تر است. تکنیک نورپردازی یک عنصر طراحی در محوطه‌سازی است. یک ایده خوب برای ویلاهایی که دارای آلاچیق هستند، پوشاندن سقف آلاچیق با لامپ‌های زیباست که باعث می‌شود، روشنایی کافی هنگام شب برای زیر آلاچیق تأمین شود. همچنین می‌توان در اطراف آلاچیق‌ها چراغ پارکی نصب کرد تا حیاط ویلا شبیه به بوستان سرسبز به نظر برسد.

استفاده از تکنیک‌های نورپردازی باز در ویلاهایی که استخر دارند، می‌تواند زیبایی فراوانی ایجاد کند. ایده خوب در این زمینه نصب لامپ‌های کوچک کم‌مصرف در اطراف استخر و نقاط کم‌ارتفاع است. همچنین می‌توانید لامپ‌های کوچک رشته‌ای را به‌منظور تزئین دیوار حیاط یا کنار نرده‌های محوطه اطراف حیاط و ساختمان ویلا نصب کنید. این باعث زیباتر شدن نورپردازی باغچه کوچک ویلا و حیاط می‌شود. استفاده از انواع مدل‌های چراغ جهت روشنایی ورودی ویلا تکنیک مهم نورپردازی است. چراغ‌هایی با طراحی شبیه به فانوس، بهترین مدل در این زمینه هستند.

اصول نورپردازی باغ

نصب دو یا سه عدد از این چراغ‌های سبک فانوس در دو طرف ورودی ویلا، ظاهر این بخش را به قلعه‌های قرون وسطایی نزدیک می‌کند. استفاده از لامپ‌های نقطه‌ای از دیگر تکنیک‌های خاص نورپردازی حیاط خانه و باغچه ویلا است. نصب این لامپ‌ها به‌صورت مخفی به‌گونه‌ای که مستقیماً دیده نشود صورت می‌گیرد. این لامپ‌ها زمانی که روشن هستند، پرتوی نور باریکی را با شدت متوسط به سمت بالا نمایش می‌دهند. استفاده از سیستم روشنایی بر اساس لامپ نقطه‌ای، یک تکنیک نورپردازی خاص به‌حساب می‌آید. این سیستم روشنایی می‌تواند پوشش گیاهی اطراف استخر یا درختان و بوته‌ها را در محیط ویلا برجسته کند.

لامپ‌های مناسب نورپردازی حیاط

برخی از لامپ‌ها به‌واسطه ویژگی‌های خود برای نورپردازی حیاط خانه گزینه مناسبی هستند. برای اطلاع از لامپ‌های مناسب نورپردازی لازم است در قدم اول آشنایی کافی را با انواع لامپ کسب کنید. سپس بر اساس ویژگی‌های آن‌ها و شرایط خانه یک نوع را انتخاب کنید.

لامپ‌های رشته‌ای: این لامپ‌ها دارای نور مناسب و دلنشین هستند. با این حال نکات منفی آن نظیر عمر کوتاه و مصرف زیاد برق، میزان استفاده از این نوع لامپ‌ها را پایین می‌آورد.

نورپردازی ویلا

لامپ‌های هالوژن: این لامپ‌ها جنبه تزیینی دارند و به این منظور استفاده می‌شوند. لامپ‌های هالوژن نور زیادی ندارند. این نوع لامپ‌ها را می‌توان نسخه به‌روز لامپ رشته‌ای دانست. آن‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای عمر بیشتری دارند و همچنین برق کمتری نیز مصرف می‌کند.

لامپ‌های فلورسنت: این لامپ‌ها نسبت به دو نوع اول مزیت‌های بیشتری دارند. نور لامپ‌های فلورسنت بسیار زیبا و دلنشین است و طول عمر بیشتری دارند. این لامپ‌ها در مصرف برق نیز به‌صرفه عمل می‌کنند.

لامپ‌های LED: لامپ‌های LED به دلیل ویژگی‌های جذابشان، بهترین پیشنهاد برای نورپردازی حیاط شمرده می‌شوند. با وجود قیمت بالاتر این نوع لامپ‌ها نسبت به سایر انواع لامپ، طول عمر آن‌ها بسیار زیاد و همچنین مصرف برق بسیار پایینی دارند.

نورپردازی راه پله

انواع لامپ برای نورپردازی حیاط ذکر شدند. اینکه بخواهید از کدام نوع استفاده کنید بستگی به شرایط و همچنین نظر شخصی شما دارد. اما به طور کلی ویژگی‌های جذاب لامپ‌های ال‌ای دی مانند عمر زیاد و مصرف کم، باعث شده تا بیشتر برای نورپردازی استفاده شوند. با این حال گاهی به دلیل قیمت بالاتر این نوع لامپ‌ها، انواع دیگر لامپ برای نورپردازی به کار می‌روند.

چالش‌های نورپردازی حیاط

از تفاوت‌های مهم میان نورپردازی داخلی و نورپردازی فضای باز، عدم انعکاس نور در حیاط به دلیل تاریک بودن محیط است. در همین راستا باید دقت داشته باشید که از لامپ‌هایی با نور زیاد استفاده نکنید. دلیل آن این است که این لامپ‌ها باعث افزایش بیش از حد نور در یک قسمت و همچنین تاریکی در بخش‌های دیگر می‌شوند. ایجاد تابش خیره‌کننده نور در زمان قرارگیری یک منبع بزرگ نوری در محلی نامناسب رخ می‌دهد. راه حل این مشکل تهیه چند لامپ کوچک و قراردادن آن‌ها در بخش‌های مختلف حیاط است. البته ایده‌های نورپردازی حیاط خانه فراوان است و شما بر اساس شرایط خود می‌توانید یکی را انتخاب کرده و انجام دهید.

چراغ پارکی

یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش میزان نور آزاردهنده، نصب نورافکن روی درب خروجی است. این‌گونه چشمان افراد در برابر نور شدید لامپ در امان است و آسیبی نمی‌بیند. شما می‌توانید با استفاده از لامپ‌های دیواری معابر حیاط را روشن کنید. برای اینکه نور مورد نیاز به‌سادگی تأمین شود، بهتر است که به فاصله هر ۱ متر، یک لامپ قرار داده شود. همچنین می‌توان این فاصله را با بهره‌گیری از لامپ‌های باکیفیت‌تر و قوی‌تر افزایش داد.

لامپ‌های دیواری نور خود را به دیوار و سطح زمین پخش کرده و نور ملایمی را به چشم افراد می‌رسانند. این راهکار ساده می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف برق و خرید لامپ شود. شدت زیاد نور مسئله‌ای است که باید پیش از پیاده‌سازی تکنیک نورپردازی به آن توجه کنید. تفاوتی ندارد که نور زیاد یا کم باشد، به هر حال اگر تنظیم نور محیط به شکل اصولی نباشد، به چشمانتان آسیب می‌رسد. زیاده‌روی در خرید لامپ نه‌تنها پرداخت‌های اضافی را به دنبال دارد، بلکه فاقد کاربرد مفید است.

راهنمای نور پردازی حیاط خانه

سخن پایانی

نورپردازی حیاط خانه و ویلا موضوعی بود که به آن پرداختیم. با افزایش رونق بازار ساخت‌وساز ویلا، اهمیت توجه به عناصر زیباسازی ساختمان ویلا نیز افزایش می‌یابد. یکی از موارد مذکور اجرای تکنیک‌های نورپردازی حیاط و باغچه ویلا است. ضرورت نصب منابع روشنایی زمانی آشکار می‌شود که اهمیت زیبایی و امنیت محوطه ویلا را درک کنید. ممکن است نورپردازی در نگاه اول کاری ساده به نظر برسد، اما اجرای این تکنیک‌ها دارای اصول و قواعدی است که اگر رعایت نشوند، ضررهای ناشی از نورپردازی نامناسب را به دنبال دارد. انواع تکنیک‌های نورپردازی برای حیاط خانه و باغچه ویلا را در بخش‌های بالاتر ذکر کردیم. هر کدام از این تکنیک‌ها در جایگاه خود حائز اهمیت و قابل اجرا برای انواع ویلاها هستند.

تاریخ انتشار 1401/05/22

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید