آن زمانی که حیاط خانه‌ها را یک چراغ بزرگ در وسط و چندتایی هم از روی دیوارها روشن کند، گذشته است. نور پردازی حیاط خانه‌های امروزی، آن‌قدر جذاب و خاص شده‌اند که شبیه به جشن‌های شبانه هستند. در این روزها که خانه ویلایی به این راحتی پیدا نمی‌شود، داشتن حیاط زیبا و نورپردازی شده، حس آرامش خاصی به خانه می‌دهد. البته که هر گوشه‌ای از حیاط را می‌شود روشن کرد و به شکلی زیبا زیر آن و کنار درختان نشست و از زندگی لذت برد. چراغ‌های دیواری مانند چراغ‌ پارکی هستند که به دیوار متصل می‌شوند؛ مشابه با فانوس ساخته می‌شوند و معمولاً حالتی دارند که نور در آن‌ها پخش و روی زمین منتشر می‌شود.

نور پردازی حیاط خانه‌

برای نورپردازی حیاط راه‌های مختلفی وجود دارد که زیبایی و آرامش را در آن چند برابر می‌کند؛ البته که برای چراغانی کردن حیاط برای جشن‌ها، متفاوت از روشنایی معمولی است. با این حال، حیاط می‌تواند در شب‌های عادی هم جلوه و زیبایی خودش را داشته باشد. روشنایی حیاط باید ملایم و ظریف باشد. به‌طوری که آرامش شب را از بین نبرد و در عین حال حیاط را زیبا و روشن کند. لامپ‌هایی که تن گرم و ظریف دارند، گزینه مناسب‌تری برای نورپردازی حیاط هستند. هرچه قدر که بتوان از چراغ دیواری برای روشن‌کردن حیاط استفاده کرد، زیبایی حیاط طبیعی‌تر خواهد بود.

اگرچه مارا یاد خانه مادربزرگ‌ها می‌اندازد، اما نوستالژی خوب و مناسبی است. حتی دیوار آلاچیق‌ها و سقف‌های چوبی هم گزینه مناسبی برای نصب روشنایی و نورپردازی حیاط هستند. نورپردازی در زمستان اهمیت بیشتری دارد. شب‌های تابستان به دلیل حضور خانواده‌ها در حیاط و گرمای شب، کمتر نیازی به امنیت داریم. اما در زمستان، قدم‌زدن در محوطه کار چندان امنی نیست. به‌غیر از سرمای هوا و لیز بودن زمین، خلوت و سکوت حیاط هم می‌تواند اثرگذار باشد. بنابراین در زمستان این نورها می‌توانند راهگشا باشند.

تأثیر امنیت با نورپردازی حیاط

نور پردازی حیاط خانه فقط به زیبایی و آرامش وابسته نیست. امنیت دلیل محکمی است که تمام گوشه‌های حیاط روشن باشند. چراغ‌های نصب شده در جای جای حیاط باید طوری تنظیم شده باشند که کمترین گوشه تاریک را ایجاد کنند. این چراغ‌ها به خصوص در محل‌های ورودی و نزدیکی حوض و در کنار مسیرهای حرکت باید قرار بگیرند. این امنیت مخصوصاً برای کودکان مهم و ضروری است.  برای نورپردازی امنیتی فقط کافی است که محوطه بزرگی را به طور کامل روشن کنیم. محل‌هایی که ممکن است در این روش همچنان تاریک بمانند، در اولویت بعدی قرار می‌گیرند. این لامپ‌ها نباید ان قدر زیاد باشند که محیط اطراف را تحت تاثیر قرار بدهند، به طوری که موجب ناراحتی همسایه‌ها بشود. مخصوصاً اگر حیاط آن قدرها بزرگ نباشد.در این صورت استفاده از نورپردازی‌های حسگر گزینه بهتری است.

تأثیر امنیت با نورپردازی حیاط

به طوری که ورود و خروج افراد به بخش‌های مختلف حیاط، خود به خود نمایان می‌شود. در نتیجه لازم نیست که تمام حواسمان را به حیاط بدهیم که مبادا کسی وارد بشود. محل‌های ورودی که ممکن است افراد ناشناس وارد آن شوند، باید با نورپردازی مناسب روشن باشند. همچنین معابر اصلی که مهمان‌ها در دل شب می‌توانند در آن‌ها حرکت کنند باید مشخص باشد. تیرهای چراغ برق یا چراغ‌های کوتاهی که کنار بوته‌ها قرار می‌گیرند، گزینه مناسبی هستند. در بعضی خانه‌ها، زیر لبه‌های سنگی را روشن می‌کنند تا مسیر عبور و مرور معلوم باشد. چراغ‌های خورشیدی هم برای این سبک نورپردازی گزینه خوبی هستند. فنس‌ها نرده‌ها هم باید به خوبی از بقیه مکان‌ها مشخص باشند. این ورقه‌های چوبی افقی در روز جلوه زیبایی به حیاط می‌دهند. اگر در طول شب زیبایی‌شان کمتر بشود، نه تنها کارکرد خودشان را از دست می‌دهند، بلکه از زیبایی باغ کم می‌کنند.

چراغ‌ مخصوص حیاط

برای نور پردازی حیاط خانه باید به آرامش شب فکر کنیم؛ تمام انسان‌ها نیاز دارند که در تاریکی شب استراحت کنند. حالا مهم نیست که حیاط کمی امن‌تر باشد یا نه. اگر شب را نتوانند به راحتی بخوابند، آن امنیت را هم کنار می‌گذارند. به همین دلیل معمولاً در حیاط از پروژکتورهای نورانی استفاده نمی‌کنند. نور سنگین و تیز آن‌ها، آرامش حیاط را می‌گیرد. در عوض از لامپ‌هایی با نورهای ملایم و پخش مانند LED استفاده یا فانوسی استفاده می‌کنند که بتواند لطافت را به فضا اضافه کند. چراغ آویزها گزینه مناسبی برای نورپردازی حیاط هستند. لامپی که درون این چراغ‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند کمی پرنور باشد. حباب این آویزها، نور را نرم و لطیف می‌کنند. لامپ‌های کوتاه هم گزینه بعدی هستند. این لامپ‌ها می‌توانند کف حیاط را روشن کنند، اما نور آن‌ها به داخل پنجره و خانه تابیده نشود. در نتیجه در کنار حفظ امنیت حیاط،تاریکی خانه در شب حفظ شده است.

چراغ‌ مخصوص حیاط

لامپ‌های فانوسی شکل گزینه مناسبی برای روشن کردن حیاط هستند.
لامپ‌های ریسه‌ای هم گزینه بعدی هستند که بالای سقف بالکن یا الاچیق قرار می‌گیرند. نور این لامپ‌ها حالت خاصی به محیط می‌دهد که انگار درون یک کافه اختصاصی نشسته ایم.چراغ‌های پارکی، گزینه بعدی هستند. این چراغ‌ها حالت نوستالژی و قدیمی دارند، اما در هر محوطه‌ای می‌توان چندتایی از آن‌ها قرار داد. چراغ‌های چمنی که گزینه بعدی هستند. این چراغ‌ها از دو بخش حباب و پایه ساخته می‌شوند. حباب می‌تواند مانند کلاه روی سر لامپ قرار بگیرد و نور را روی گیاهان پخش کند. این امکان وجود دارد که برای این لامپ‌ها از انرژی خورشیدی استفاده کرد.

سخن نهایی

امیدواریم مقاله «نور پردازی حیاط» مورد استفاده شما بوده است . شما می توانید هرگونه نظر و سوال خود را در قسمت کامنت با میران لایتینگ در میان بگذارید و یا برای راهنمایی بیشتر از راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ 1401/06/29

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید