ویژگی اصلی ریل چراغ ریلی: ریل چراغ ریلی به‌صورت کلی از ملزومات چراغ ریلی است و به نحوه‌ای تولید می‌شود که می‌توان از آن‌ها بر روی زمین، سقف یا دیوار استفاده نمود. در زمان انتخاب نوع و محل قرارگیری چراغ ریلی، ریل‌های چراغ ریلی مناسب نیز باید تهیه شوند و در اصل ریل‌های چراغ ریلی باید تحمل وزن، تعداد و اندازه‌ی لامپ‌ها را نیز داشته باشند و در ضمن نحوه‌ی سیم‌کشی ساختمان باید به صورتی باشد که با چراغ ریلی و ریل‌های چراغ ریلی نیز هماهنگ باشد تا نوردهی و روشنایی چراغ به بهترین شکل ممکن نمایان شود.

ریل چراغ ریلی در جهت حرکت دادن چراغ و تغییر جهش نور یا زاویه‌ی نور چراغ ریلی نیز استفاده می‌شود و افزون بر ویژگی اصلی تحمل وزن چراغ باید مقدمات انتقال دادن جریان برق را نیز داشته باشند. یکی از مزیت‌های ریل‌های چراغ ریلی این است که با قرارگیری این نوع ریل‌ها بر روی دیوار یا سقف مکان مدنظر، افزون بر این‌که مسیر حرکت چراغ‌ها را تعیین می‌کند، همچنین سیم‌کشی‌های مربوط به چراغ‌های ریلی را نیز داخل این نوع ریل‌ها انجام می‌دهد و همه‌ی افراد می‌توانند ریل‌های چراغ ریلی را به‌آسانی نصب نمایند.

ریل مناسب چراغ ریلی امکان نصب و جای‌گیری چراغ‌های ریلی بر روی ریل را به وجود می‌آورد و با استفاده‌ی از این روش در مکان‌های گوناگون می‌توان نورپردازی‌های مطلوبی کرد. ریل چراغ ریلی مناسب بیشتر در دو رنگ سیاه و سفید در بازار موجود می‌باشد؛ این ریل‌ها باعث می‌شود تا با قرارگیری چراغ‌ها بر روی پایه ریلی، به نور دلخواه و موضعی دست‌یافت.

کاربرد ریل چراغ ریلی

کاربرد اصلی و مهم ریل چراغ ریلی

به‌طور کل از ریل‌های چراغ ریلی در محیط‌ها یا مکان‌هایی مانند گالری‌های هنری، فروشگاه‌ها، موزه‌ها و… استفاده می‌شود. استفاده از این نوع ریل در مواقعی توصیه می‌شود که نیاز به تابش اساسی نور به شکل موضعی و بر روی عناصر خاص و منحصربه‌فردی صورت بگیرد. ریل‌های چراغ ریلی در اقسام جهت‌ها چرخیده می‌شوند و همچنین می‌توان از آن‌ها برای فضاهای مخصوص و در جهت نورپردازی‌های خاص نیز استفاده کرد.

یک ویژگی اصلی ریل چراغ ریلی در اصل، توانایی جابه‌جایی چراغ‌های ریلی در داخل ریل‌ها است؛ برای مثال می‌توان به راست یا چپ بردن این نوع چراغ‌ها بر روی ریل برای به منظور استفاده حداکثری از نور موجود در فضاهای متفاوت، اشاره نمود. ریل چراغ ریلی به مرور زمان دچار تغییر حالت و خمیدگی نمی‌شود و از سایر ویژگی‌های اصلی این ریل موارد زیر را خاطر نشان خواهیم نمود:

1- استحکام: در هر ریل چراغ ریلی یک متری، امکان قرارگیری حداقل سه چراغ وجود دارد و باید به‌طور کلی به پایداری و قدرت ریل توجه ویژه‌ای کرد.

2- رسانایی: جنس رسانای استفاده‌ شده در ریل‌ها بسیار حیاتی بوده و می‌تواند از جنس فلز آلومینیوم، مس، آهن و… باشد.

جنس ریل چراغ ریلی

بدنه‌ی ریل چراغ‌های ریلی اساساً از جنس پلاستیک‌ای بی‌اس و آلومینیوم تولید می‌شوند و ریل‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند، معمولاً به دلیل ضدزنگ بودن آلومینیوم و پایداری بهتر، نسبت به ریل‌های پلاستیکی، بیش‌تر موردتوجه و نظر افراد قرار می‌گیرند. ریل چراغ ریلی که از جنس پلاستیک ABS تولید شده است، فاقد تنوع رنگی بوده و از ویژگی و توانایی انعطاف‌پذیری برخوردار نیست.

ریل آلومینیومی چراغ ریلی عمدتاً از کیفیت بهتر و مناسب‌تری در مقایسه با ریل‌های پلاستیکی ABS برخوردار بوده و همچنین رنگ بدنه‌ی آلومینیومی این نوع ریل در مقایسه با ریل پلاستیکی در مرور زمان دچار تغییر و دگرگونی نمی‌شود. از ویژگی‌های خوب و مناسب دیگر بدنه‌ی آلومینیومی ریل چراغ ریلی می‌توان به دفع کردن گرما یا حرارت زیاد اشاره کرد و در اصل از حرارت دیدن چراغ‌های ریلی و سوختن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

اگر اندازه یا ضخامت بدنه‌ی ریل آلومینیومی چراغ ریلی ازلحاظ حد استاندارد نازک‌تر شود و ریل تحمل وزن چراغ‌های ریلی را به‌خوبی نداشته باشد، امکان تشکیل منحنی یا قوس در ریل آلومینیومی (به‌اصطلاح شکم درآوردن ریل) و یا برش ریل از ناحیه‌های متصل شده‌ی پیچ وجود دارد. ریل‌های چراغ ریلی دارای نوع‌ها و متراژهای گوناگونی بوده و از حدود ۱ متر الی ۶ متر در بازار موجود هستند؛ بعضی از ریل‌های چراغ ریلی دارای بدنه‌های روغنی یا دارای بدنه ضدزنگ هستند و توانایی متصل شدن به انواع متریال‌ها را دارند.

ریل چراغ ریلی

وجود رابط ریل چراغ ریلی

رابط‌های استاندارد ریل چراغ ریلی معمولاً در جهت وصل کردن ریل‌ها به همدیگر به‌کار خواهند رفت. استفاده از رابط‌های ریل چراغ ریلی سبب کمتر شدن هزینه سیم‌کشی و استفاده آسان از چراغ ریلی در فضاهای گوناگون می‌شود. معمولاً ریل چراغ ریلی با طول‌های استانداردی ساخته‌شده و با کمک رابط‌های متفاوت در اشکال مختلف می‌توان آن‌ها را به هم وصل کرد. به‌طورکلی، رابط‌های ریل چراغ ریلی را می‌توان به پنج گروه زیر دسته‌بندی کرد:

? رابط‌های مستقیم

? رابط‌های L شکل

?  رابط‌های T شکل

? رابط‌های X شکل

? رابط‌های انعطاف‌پذیر

رابط‌های مستقیم ریل‌های چراغ ریلی اساساً در یک‌جهت یا خط صاف به یکدیگر وصل می‌شوند، یعنی با زاویه‌ی حدوداً ۱۸۰ درجه؛ درحالی‌که رابط‌های L شکل به صورتی ریل‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند تا زاویه‌ی ۹۰ درجه‌ای بین رابط و ریل ایجاد شود. رابط‌های T شکل، به‌صورت کلی سه ریل را به هم وصل کرده تا پیکربندی با شکل T تشکیل شود، درحالی‌که رابط‌های X شکل، به‌صورت کلی چهار ریل متفاوت را به شکل پیکربندی X به یکدیگر وصل می‌نماید. از رابط‌های انعطاف‌پذیر در اصل برای تشکیل زاویه‌ای دلخواه میان دو ریل استفاده می‌شود و این نوع رابط‌ها در دو رنگ سفید و سیاه نیز ساخته می‌شوند.

استاندارد ریل چراغ ریلی

استانداردهای ریل چراغ ریلی

استانداردهای ریل چراغ‌های ریلی در اصل شامل سه نوع استاندارد بوده و در تمام دنیا و همین‌طور درون کشور نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند و به‌صورت زیر خواهد بود:

? L-SYSTEM استاندارد تک فاز ساده در بازار کشور

? H-SYSTEM استاندارد سه فاز ساده در بازار کشور

?  J-SYSTEM استاندارد تک فاز ساده در بازار خارج از کشور

ریل‌های مورداستفاده در چراغ‌های ریلی به‌صورت کلی به‌واسطه‌ی این نوع استانداردها شناسایی و معرفی می‌شوند. ریل‌های سه فاز اساساً به‌صورت سه‌نقطه اتصال مشخص می‌شوند و اگر فاصله از هر نقطه اتصال ریل یک اینچ باشد، ریل به‌صورت تک فاز و اگر فاصله ۱۰ اینچ باشد، ریل از نوع سه فاز خواهد بود. این سه نوع استاندارد ریل‌ها به‌صورت اختصار به حرف‌های H، J و L نام‌گذاری می‌شوند و این حروف برگرفته از نام تولیدکننده آن‌ها به ترتیب Halo، Juno و Lightolier است.

سخن نهایی

در این مقاله ویژگی اصلی ریل چراغ ریلی ، کاربرد‌های مهم آن رابط ریل چراغ ریلی و استاندارد‌های آن مورد بررسی قرار گرفت؛ امیدواریم این مطلب مورد توجه شما کاربر گرامی قرار گرفته باشد. نظرات و سؤالات خود را برای میران لایتینگ کامنت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید