وال واشر یک وسیله نورپردازی است که از تعدادی لامپ در کنار هم تشکیل شده است؛ البته که تعداد این لامپ‌های استفاده شده، توان آن‎ها و اندازه آن‎ها با هم و نحوه قرار گیری آن‎ها در کنار هم نیز متفاوت خواهد بود. باتوجه به نوع پروژه و نوع نیازی که برای مصرف کننده وجود دارد، این چراغ وال واشرها را در شکل‌های متفاوتی می‌سازند. اگر تعداد زیادی از وال واشرها در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند به خوبی کار یک پروژکتور را انجام دهند. چراغ وال واشر نما را معمولاً به صورت خطی می‌سازند که در نمای ساختمان هم کاربرد دارد.

در نمای ساختمان‌ها برای ایجاد نورپردازی به صورت خطی، عرضی و یکسان از این وال واشر بهره می‌برند. با استفاده از این چراغ‌ها می‌توان میزان نور، زاویه تابش نور، جهت نور را کنترل و تغییر داد. وال واشرهایی که برای نورپردازی نما استفاده می‌شوند، به صورت تک رنگ یا هفت رنگ در بازار موجود هستند. نوع تک رنگ این چراغ‌ها به رنگ سفید است، اما می‌توانید آن‎ را با رنگ‌هایی همچون سبز، قرمز، آبی، بنفش و… تهیه و خریداری کنید. مدل هفت رنگ چراغ‌ وال واشر نما طیفی کامل از رنگ‎های مختلف را شامل می‌شود که می‌‎توان نوع نورپردازی آن را کنترل کرد. این چراغ‌ها نصب و راه‎ اندازی مناسبی دارند که شدت نور خروجی آن‎ها با کیفیت بسیار بالایی است. بدنه‌ای که برای این وال واشرها در نظر گرفته شده است، از جنس آلومینیوم است و در برابر شرایز جوی مختلف از مقاومت بالایی برخوردار است.

کاربرد والواشر در پارک

مشخصات چراغ وال واشر نما

اساس این چراغ‎‌ها سایز کوچکی دارند که اغلب به صورت تک سوکته ساخته می‌‎شوند؛ این چراغ‌ها به راحتی با یک دست جا به جا می‌‎شوند و می‌‎توان زاویه نور آن‎ها ار تغییر داد. در واقع اگر تعداد چراغ‎‌ها بیشتر باشد، نور بیشتری تولید می‌شود و روشنایی بیشتری هم روی نمای ساختمان منتشر می‌‎کند. باتوجه به توان، ابعاد، میزان نور متفاوتی که برای این چراغ‎‌ها وجود دارد، در صنعت نورپردازی به وفور مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

چند سالی است که طراحان و معماران برای ایجاد نورپردازی و زیبایی دکوراسیون از این المان استفاده می‎‌کنند. عمده کاربرد این چراغ برای برای روشنایی و نورپردازی نمای ساختمان‌‎ها است. این چراغ‎‌ها متشکل شده از قسمت‎‌هایی همچون درایور، LED، لنز که برای متمرکز کردن نور استفاده می‎‌شود، فریم یا قاب وال واشر است. از جمله ویژگی‎‌های منحصر به فردی که برای این چراغ‎‌ها وجود دارد این است که کیفیت نور تولید شده آن‎ها بسیار زیاد است، نصب راحتی دارند، طیف رنگی آن‎ها متنوع است، در برابر ضربه شرایط جوی متفاوت و… مقاوم هستند. از جمله سایر مشخصات منحصر به فرد این چراغ‌‎ها می‎‌توان موارد زیر را نام برد:

? تنظیم شدت نور

? بدنه‌‎ای باکیفیت

? طیف رنگی متنوع

? کاهش هزینه‌‎های نورپردازی

? تغییر سایز و اندازه باتوجه به نیاز

? کنترل از راه دور البته به کمک ریموت

? دارای افکت‎‌های مختلف برای نورپردازی

? می‌‎توان طول آن‎ها را افزایش داد، یعنی چند وال واشر خطی را به‎‌ هم متصل کرد.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

◀️ بیشتر بخوانید: وال واشر رشد گیاه چیست؟ ▶️

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

چراغ وال واشر

انواع چراغ وال واشر نما

در واقع چراغ وال واشر نما را بر اساس پارامترهایی همچون نوع چراغ، سایز و توان به دسته‎‌های مختلفی تقسیم می‎‌کنند که اساساً هر کدام از آن‎ها را در مکان‎‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند. چراغ‎‌های وال واشر از نظر توانی که دارند به دسته‎‌هایی همچون ۴ وات، ۶ وات، ۱۰ وات، ۲۰ وات تقسیم می‎‌شوند که مدل ۲۰ واتی آن نسبت به محصولاتی که مشابه هستند، از LED‌های بیشتری برخوردارند؛ یعنی در هر متر آن حدود ۲۰ تا ال‌ ای دی استفاده شده است.

از نظر رنگ به دو صورت RGB (هفت رنگ) یا تک رنگ ساخته می‎‌شوند که هر کدام را در پروژه‎های مختلف مورد استفاده قرار می‎‌دهند. درحقیقت هر کدام از آن‎ها را یعنی نوع تک رنگ یا هفت رنگ را در توان‎‌های مختلفی طراحی و تولید می‎‌کنند که قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری آن‎ها بسیار بالا است. این چراغ‎‌های وال واشر نما می‎‌توانند که نور را به صورت یکنواخت و ثابت به محیط اطراف منتشر کنند؛ به همین دلیل بیشتر جنبه نورپردازی و دکوراتیو را دارند و در نمای ساختمان‌‎ها از آن‎‌ها بهره می‎‌برند. باتوجه به مشخصات منحصر به فردی که در این چراغ‌‎ها دیده می‎‌شود، طول عمر و ماندگاری بالایی هم دارند.

اجزای چراغ وال واشر نما

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم، هر چراغ وال واشر از چهار قسمت مختلف تشکیل می‌شود که تمام آن‎ها در کنار هم باعث می‌شوند یک نورپردازی فوق العاده در نمای ساختمان ایجاد شود و جلوه ساختمان را منحصر به فرد می‌کند که در ادامه آن‎ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

LED چراغ وال واشر نما

در چراغ‎‌های وال واشر از ال‌ ای دی‎‌هایی استفاده می‎‌شود که پاور هستند. هر ال دی، دارای توانی برابر یک وات است؛ البته ناگفته نماند که برای این چراغ‌‎ها از ال‌ ای دی‎‌هایی ۳ واتی هم استفاده می‌‎کنند، اما باتوجه به این که نوردهی LED با حرارت است، بایستی که حرارت را به روش‎‌های مختلف انتقال داد؛ بنابراین از وات بالا استفاده نمی‎‌کنند؛ لذا به هر اندازه‎ای که توان ال‌ ای دی بالا باشد، میزان حرارت بیشتری تولید می‎‌شود. تصور خیلی‌‎ها این است که ال‌ ای دی‎‌ها، حرارتی تولید نمی‎‌کنند و در عین حال از راندمان بالایی برخوردار هستند. باتوجه به حجم و نوری تولید شده، حرارت تولید شده بسیار کم است، اما برای این که طول عمر ال‌ ای دی بیشتر شود، بایستی که حرارت را سینک نمود؛ در نهایت به منظور انتقال دادن حرارت از هیت سینک استفاده می‌‎کنند.

بدنه چراغ وال واشر نما

در حیقیت بدنه این چراغ همان هیت سینک است که به عنوان منتقل کننده حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساساً برای این که حرارت انتقال داده شود، در ساختار این چراغ‌ها از آلومینیوم استفاده می‌کنند؛ چرا که آلومینیوم میزان حرارت را به خود جذب می‌کند و در نهایت به سرعت خنک می‌شود. اگر سطح زیرین ال‌ ای دی با بدنه آلومینیومی تماس داشته باشد، میزان حرارت تولید شده را به بیرون انتقال می‌دهد. سطح بدنه یا همان وزن بدنه در کیفیت وال واشر عاملی بسیار موثر است، لذا به هر اندازه‎ای که بدنه سبک‎تر و نازک‌تر باشد و تماس کمتری با هوا داشته باشد، میزان حرارت ال‌‌ ای دی بیشتر داخل آن می‌ماند و در نهایت طول عمر و ماندگاری وال واشر کمتر می‌شود. گفتنی است که بسیاری از تولید کنندگان برای کم کردن قیمت نهایی از بدنه‌ای سبک‎تر استفاده می‌کنند که در نهایت طول عمر چراغ را کم می‌کنند.

لنز چراغ وال واشر نما

در مقابل ال‌ ای دی‌‎ها برای این که پرتاب نور و پوشش آن بیشتر باشد، از لنز استفاده می‎‌کنند. لنز وظیفه دارد که به نور جهت بدهد و آن را متمرکز کند. در حقیقت لنزها زاویه‎‌های گوناگون، یعنی از ۵ درجه تا ۱۲۰ درجه را داشته باشند. در حالت کلی در ساختار هر چراغ وال واشر از یک لنز مخصوص با یک زاویه پخش مخصوص استفاده می‌‎شود. یک گزینه مهم که برای لنز وجود دارد شفافیت آن است که نباید در آن حبابی وجود داشته باشد؛ این مورد کیفیت و مرغوبیت لنز را به نمایش می‎‌گذارد. با استفاده از هولدر لنز موجود ر روی LED تعبیه و تثبیت می‎‌کنند. لنزهایی که ساخته می‎شوند مدل‎های گوناگونی دارند که از جمله آن‎ها می‎‌توان به لنزهای تخت و محدب اشاره کرد.

وال واشر در نمای ساختمان

درایور چراغ وال واشر نما

از درایور چراغ وال واشر نما برای تبدیل برق شهری به ولتاژ مورد نیاز ال‌ ای دی‎‌ها استفاده می‎‌کنند. درایور قطعه بسیار مهمی است، لذا میزان ولتاژ و جریان را به صورت دقیق و کنترل شده به ال‌ ای دی‎‌ها منتقل می‌‎کند؛ لذا ال‌ ای دی‎‌ها علاوه بر تولید نور در هنگام کار کردن مقداری حرارت را هم تولید می‌‎کنند که این موضوع باعث می‎‌شود میزان مصرف انرژی در ال‌ ای دی بیشتر شود؛ اگر این مسئله دائما تکرار شود، در مدت زمان کوتاهی ال‌ ای دی آسیب می‎‌بیند و در نهایت می‎‌سوزد. درایورها از رنج کارکردی برخوردار هستند که از جمله آن‎ها می‌‎توان ۳ وات، ۱۵ وات الی ۲۵ وات و … را نام برد.

مهم‎ترین نکته‌‎ای که برای درایورها می‎‌توان به آن اشاره کرد، همان راندمان یا PFC است که در واقع ضریب تبدیل کردن انرژی به توان مفید است که معمولاً به صورت درصد نمایش داده می‎‌شوند. راندمان درایور هر عددی می‎‌تواند باشد، اما اگر بالاتر باشد قطعاً کیفیت و مرغوبیت آن بالاتر است؛ در واقع این مقدار معمولاً از ۸۰٪ بالاتر است؛ بنابراین زمانی که قصد خرید چراغ وال واشر نما را دارید، حتماً به راندمان آن دقت کنید تا محصولی با کیفیت را تهیه و خریداری کنید.

خرید چراغ وال واشر نما

تفاوتی که چراغ وال واشر نما با سایر والواشرها دارد این است که تنها برای نورپردازی و روشنایی نمای ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در صورتی که سایر وال واشرها را برای کاربردهای مختلفی همچون نورپردازی نماهای بسته، زیرگذرها و تونل‌ها، پرورش گیاهان، رستوران‌ها، مراکز خرید و… هم استفاده می‌کنند.

✍️ سخن نهایی

تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله «چراغ وال واشر نما» همراهی نمودید. شما عزیزان می‌‎‌توانید انواع وال واشرهای نما را با قیمتی بسیار مناسب و کیفیتی بسیار عالی از فروشگاه اینترنتی میران لایتینگ تهیه و خریداری کنید. نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید