معرفی چراغ ریلی

استفاده ی از چراغ ریلی، یکی از مدرن ترین شیوه ها به منظور تامین نور درون ساختمان هایی با معماری و یا شرایطی ویژه استد. در این سیستم ها، منابع نور، روی یک ریل در مسیری به هم پیوسته، قرار خواهند گرفت، بدین ترتیب، این چراغ ها در یک ردیف، در کنار هم هستند.
نکته ی مهم این که می بایست در نظر داشت که این مسیر و یا ریل، علاوه بر تحمل نمودن وزن چراغ، می باید شرایط انتقال برق سیستم را نیز، فراهم کند. بدین صورت، سیم کشی به منظور تامین برق، در مسیر همین ریل قرار خواهد گرفت. این ریل برای حرکت دادن چراغ ها نیز استفاده می شود.


ریل های این سیستم، قابلیت نصب بر روی زمین و دیوار، سقف و نیز سایر سطوح را ادشته که بسته به کاربرد می توان نور را، از زوایای مختلف به سطوح مختلفی تاباند. همچنین امکان نصب نمودن سیستم ریلی، در مکان هایی با سقف بلند هم وجود خواهد داشت.
یکی از مزایای ریل های چراغ ریلی این بوده که با نصب انان روی سقف و یا دیوار محل مورد نظر، علاوه بر این که مسیر حرکت چراغ ها را تعیین می نمایید، به طور همزمان سیم کشی های مربوط به چراغ های ریلی فروشگاهی نیز، داخل این ریل ها انجام می گردد، بنابراین نصب و استفاده ی ساده ای را دارند.


به بیان دیگر، ریل چراغ ریلی، از ملزومات نصب چراغ ریلی است که همان طور که به طریقی دیگر گفته شد، مسیری را روی سقف و یا دیوار برای قرارگیری چراغ های سقفی فروشگاهی یا ریلی ایجاد کرده و شما می توانید روی ان چراغ های ریلی را قرار داده و حرکت دهید و نور انان را روی سوژه های مورد نظر خودتان بتابانید.

نحوه ی نصب چراغ ریلی

از چراغ ‌های ریلی می‌توانیم برای مدل‌ های نورپردازی زیر استفاده کنیم:


• نورپردازی تاکیدی (Accent Lighting)
• نورپردازی دیواری (Wall Washing)
• نورپردازی دیواری (Wall Grazing)


که در ادامه به توضیح بیشتر اما مختصری از انان می پردازیم:


نورپردازی تاکیدی (Accent Lighting)


برای نورپردازی تاکیدی، می ‌بایست ارتفاع مرکز اثر (نقاشی یا مجسمه و یا هر چیز دیگری که می‌خواهید ان را نورپردازی بکنید) تا سقف را، اندازه گیرید. این عدد را در 0.55 ضرب کرده تا فاصله ی محل نصب ریل تا دیوار را بدست اورید. مثلا اگر می خواهید یک نقاشی (1.5) متری را به فاصله ی (1.2/9 متر از سقف اویزان کنید، می ‌بایست (1.95) (فاصله سقف تا مرکز نقاشی) را در (0.5)5 ضرب کنید.عدد حاصل (1.1) در واقع فاصله ی ریل تا دیوار را نشان می ‌دهد. بعد از محاسبه ی فاصله ریل،چراغ را در حالتی که نسبت به افق زاویه ی (۳۰) درجه داشته باشد، تنظیم بکنید. این حالت بهینه نورپردازی ریلی بوده که موجب کمترین میزان خیرگی و نیز ایجاد سایه می ‌شود.


نورپردازی دیواری (Wall Washing)


برای نورپردازی دیواری،می ‌بایست ریل را در فاصله ای مشخص از دیوار نصب نمود.اگر ارتفاع سقف (۲۸۰) سانتی ‌متر و یا کمتر است، ریل را در فاصله ‌ای در حدود (۶۰) الی (۹۰) سانتی ‌متر از دیوار نصب بکنید. اگر سقف ارتفاعی بیشتر از (۲۸۰) سانتی متر (۲۸۰ الی ۳۳۰ سانتی‌متر) دارد،ریل را در فاصله ‌ای بین (۹۰) الی (۱۲۰) سانتی ‌متری دیوار نصب بکنید.


نورپردازی دیواری (Wall Grazing)


تفاوت نورپردازی (wall grazing) با نورپردازی (wall washing) در فاصله ی ریل با سطح دیوار و ماهیت نورپردازی در انان است. فاصله ی ریل با دیوار، در این نوع نورپردازی حداکثر (۳۰) سانتی‌ متر است. این فاصله ی کم، به منظور ایجاد نمودن تاکید بر بافت ‌ها و ناهمواری‌ های موجود بر روی سطح دیوار به کار گرفته می ‌شود.

مزایای استفاده از چراغ ریلی

چراغ ریلی، به دلیل داشتن اتصالات ویژه ی خود، یکی از پر استفاده‌ ترین انواع روشنایی است که این امکان را به کاربر می‌ دهد تا محل تابش نور را به هر نحوی که مایل باشد، تنظیم بکند. چه بخواهید که از نور برای تاکید نمودن بر یک اثر هنری استفاده بکنید و یا این که بخواهید اشپزخانه ی خود را روشن بکنید، چراغ ریلی سقفی امکان تنظیم دلخواه و مناسب شرایط را برای شما فراهم می ‌اورد.


چراغ‌ های ریلی، یکی از پرطرفدارترین شیوه های روشنایی ‌اند که از نظر کیفیت و نیز مصرف بهینه، سرامد دیگر شیوه‌ های نورپردازی مدرن هستند.
چراغ‌ های ریلی در اندازه ‌ها، توان‌ ها و زاویه تابش‌ های مختلفی عرضه می‌ شوند که می‌توانید بسته به نوع نیاز خود هر کدام را انتخاب کنید. می‌توانید چراغ ‌های متخلفی را بر روی یک ریل نصب نموده و هر کدام از انان را بر نقطه‌ای از اشپزخانه متمرکز بکنید.


برای نورپردازی فضای داخلی خانه هم، می‌ توانید از چراغ ریلی استفاده بکنید و تمرکز چراغ ‌ها را بر نقاط دلخواه خود گذارید. در نظر داشته باشید که اگر سقف خانه‌ تان از حد معمول بلند تر است، می‌ توانید چراغ ریلی را به وسیله ی کابل‌ های نگه ‌دارنده از سقف از اویزان کنید.
در اخر این را مورد توجه قرار بدهید که، از نصب چراغ در مکان‌هایی که برای باز و بسته شدن درب ورودی و نیز پنجره مزاحمت ایجاد می ‌کنند، خودداری بفرمایید.

 

فروشگاه میران لایتینگ امیدوار است این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد . شما می توانید در قسمت کامنت نظرات و سوالات خود را با در میان بگذارید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید