در حقیقت در اواخر سال ۱۸۹۰ توسط آقای پیتر کوپر هیویت کم مصرف ترین لامپ ساخته شد که از آن در برخی صنایع و سالن‌های عکاسی استفاده می‌شد. پس از آن توسط فردریک مه یر و هانس اسپنر در سال ۱۹۲۷ لامپ بخاری با فشار بالا اختراع شد و در همان سال هم ثبت شد. بعد از این اختراع شرکت General Electric و جورج اینمان در رابطه با تولید لامپ‌های مهتابی به توافق رسیدند و شروع به ساخت آن‌ها کردند؛ که در سال ۱۹۳۸ ساخته و در سال ۱۹۴۱ هم ثبت شدند.

گفتنی است که در سال ۱۹۳۹ اولین حباب فلورسنت تولید شدند و آن‌ها را در نمایشگاه بین المللی نیویورک ارائه دادند. و در نهایت توسط اد هامر لامپ‌های کم مصرف نوین در واکنش به بحران نفتی اختراع شدند این بحران در سال ۱۹۷۳ رخ داد. او با بودجه‌ای به اندازه ۲۵ میلیون دلار این لامپ‌ها را به صورت انبوه تولید کرد و پس از فاش شدن تکنولوژی تولید آن‌ها افراد دیگر تواستند آن را کپی کنند و به تولید کردن آن‌ها بپردازند. در سال ۱۹۹۵ کشور چین توانست این لامپ‌ها را تولید کند و در این کشور تولید این لامپ‌ها رشد یکسانی داشته است. گفتنی است که طول عمر این لامپ‌ها حدود ۸ الی ۱۵ برابر بیشتر از لامپ‌های ۱۰۰ معمولی است و در عین حال نسبت به آن‌ها مصرف بسیار پایین‌تری دارند. و اما ناگفته نماند که کم مصرف ترین لامپ بازار تولید شده نیستند ولی گرمای کمی هم تولید می‌کنند.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

مشاهده جدیدترین لامپ ادیسونی کم مصرف

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

لامپ کم مصرف رشته‌ ای

لامپ کم مصرف رشته‌ای قدیم

اولین لامپ رشته‌ای که ساخته شد توسط آقای ادیسون بود و سال‌ها پس از آن لامپ‌های فلوسنت روانه بازار شدند که در باز تجهیزات از جمله بهترین‌ها بودند. لامپ کم مصرف همان لامپ‌های فلورسنت فشرده شده است که به روش الکتریکی گازی منجر به تولید نور می‌شود. در ساختار داخلی این لامپ‌ها گاز آرگون دیده می‌شود که با برقراری جریان الکتریکی به لامپ وارد می‌شود و بخار جیوه‌ای که در گاز آرگون است، تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. توجه کنید که بخار جیوه منجر به ایجاد پلاسمایی خواهد شد که پس از تبدیل شدن به اشعه ماواء بنفش، با پوشش فسفسری تماس پیدا می‌کند و در نهایت یک نور مرئی را ایجاد می‌کنند.

این لامپ‌ها مصرف انرژی بسیار کمی دارند و در سایز و ابعاد کوچک‌تری هم تولید می‌شوند. این لامپ‌ها علاوه بر حباب شیشه‌ای و گاز مجهز به یک یکسوساز و کلید ترانزیستوری و خازن‌های صافی است. لامپ‌های کم مصرف مجهز به حداکثر بازده انرژی حدود ۷۰ لومن بر وات است اما نسبت به لامپ‌های ال‌ای دی از مصرف کمتری بهره می‌برند و راندمان نوری آن‌ها کمتر خواهد بود. از جمله معایبی که در لامپ‌های رشته‌ای قدیمی وجود دارد می‌توان گفت که طول عمر کمتری دارند، نسبت به لامپ‌های ال‌ای دی از مصرف انرژی بالاتری برخوردار است و گرمای بیشتری تولید می‌کنند.

لامپ رشته ای قدیم

لامپ کم مصرف ادیسونی

لامپ ادیسونی یا لامپ فیلامنتی از آن دسته از لامپ‌ها است که ظاهری قدیمی دارند اما عملکرد آن‌ها با تکنولوژی مدرن خواهد بود. به عبارت ساده‌تر شبیه به لامپ‌های رشته‌ای قدیمی است و در عین حال مصرف انرژی بسیار کمی دارند. در واقع لامپ فلامینتی طراحی بسیار زیبا و متنوعی دارند و به دلیل ظاهر خاصی که دارند برای نورپردازی داخلی و دکوراسیون‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصولا با استفاده از این لامپ‌ها علاوه بر نورپردازی و روشنایی مناسب می‌توان که تاثیر بسزایی بر زیبایی دکوراسیون گذاشت. اگر دقت کرده باشید در طراحی نورپردازی دکوراسیون‌ها و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها به وفور از آن‌ها استفاده می‌شود و دکوراسیون‌هایی جذاب و چشم نوازی را طراحی می‌کنند. لامپ فلامنتی از مدل‌های مختلفی برخوردار است که می‌توانید آن‌ها را در هر دکوراسیونی مورد استفاده قرار دهید.

لامپ ادیسونی

لامپ کم مصرف LED

کم مصرف ترین لامپ بازار یا همان لامپ ال‌ای دی یک لامپی است که دارای حالت جامد است و برای تولید روشنایی از دیود نور افشان استفاده می‌کند. در گذشته از این لامپ‌ها برای چراغ قرمز داخل بسیاری از دستگاه‌ها بهره می‌برند ولی در حال حاضر به عنوان المان روشنایی استفاده می‌شوند. لامپ LED مصرف انرژی بسیار کمی دارد و به نسبت سایر لامپ‌هایی که ساخته می‌شوند از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل در بازار فروش جایگاه ویژه‌ای دارند. توجه کنید که لامپ ال‌ای دی مصرف برق بسیار کمی دارد اما ناگفته نماند که این مورد همیشگی نخواهد بود و به المان‌های استفاده شده در آن بستگی دارد.

از آن جایی که گرمایی تولید نمی‌کنند حدود ۵۰۰۰۰ ساعت هم می‌توانند عمر می‌کنند. این لامپ‌ها از نظر پارامترهای مختلفی همچون طول عمر، قیمت و هزینه لامپ، بازده انرژی لامپ، عوامل زیست محیطی و سلامتی می‌توان با لامپ‌های کم مصرف و قدیمی مقایسه کرد؛ که البته به برتری این لامپ‌ها پی خواهید برد. در حقیقت لامپ‌های ال‌ای دی از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما در طول زمان در هنگام استفاده از آن توجیه اقتصادی بیشتری خواهد داشت و خرید این لامپ‌ها مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

لامپ ال ای دی

سخن نهایی

در این مطلب راجع به کم مصرف ترین لامپ بازار صحبت کردیم و در رابطه با لامپ‌های فلامنتی و لامپ‌های قدیمی هم صحبت کردیم که امیدوارم با خواندن آن به اطلاعات کافی رسیده باشید و با توجه به آن بهترین انتخاب را داشته باشید. می‌توانید انواع این لامپ‌ها را با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه میران لایتینگ تهیه و خریداری کنید و در عین حال در زمان و هزینه‌های اضافی خود صرفه جویی کنید. در صورت داشتن هر گونه نظر و یا پیشنهادی می‌توانید که آن را برای میران لایتینگ کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ 1401/02/05

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید